מפעילים ומתפעלים

"להיות משפחה" מציג מדריך מעשי להפעלות ביתיות של הפצפונים בחורף

החורף הגיע וכולנו מסתגרים בבית. זה יכול להיות מסובך ביותר להעביר את שעות אחר הצהריים עם פעוט אחד או שניים כשאין אפשרות לצאת לגן השעשועים או סתם לטיול. זה מסובך הרבה יותר אם את בחופשת לידה או שהחלטת להישאר עם הילד בבית ואת נאלצת לעשות זאת יום אחרי יום.

מה בכתבה

רבות שואלות את עצמן אם כדי להתכונן לימים הגשומים הן צריכות לקנות את מיטב היצע חנויות הצעצועים במטרה לשעשע את התינוק הסקרן או שמא סיפוח העולל לעבודות הבית השגרתיות יספק לו את מנת הגירויים הדרושה לו לשם התפתחותו התקינה? האם כדאי להירשם לחוגים ולסדנאות להתפתחות מוטורית לתינוקות או שאטרקציות ביתיות מאולתרות יצליחו להשיג את אותה המטרה?

"החשיבות של הימצאות הורה עם הילד בבית היא רגשית", מדגישה נטע ברכל, יועצת חינוכית לגיל הרך, מדריכת הורים ומנהלת הפורום של אתר "הגיל הרך". "התחושה של התינוק שהוא נמצא במקום בטוח בו מקשיבים לו ומכבדים אותו מאפשרת לו להתרחק מההורה ולפעול בצורה חופשית. כך הוא יכול להתפנות לקלוט גירויים אחרים".

"חשוב גם לזכור כי ההתפתחות הקוגניטיבית של התינוק היא מובנית מראש. כל גירוי הוא משמעותי, גם סתם תמונה על קיר או אמא שמדברת בטלפון. החשיבות של הפעילויות הביתיות היומיומיות אינן פחותות מחשיבות פעילויות יצירה ספציפיות עם התינוק".

ובכל זאת, מה עדיף?
"ההתנהלות היומיומית עם התינוק תהיה בהתאם לאופיה של האם. יכול להיות טיפוס שיארגן את חייו סביב יומו של התינוק, אמא שתתאים את סידוריה ומטלותיה השונות לזמני הערות והשינה שלו, בעוד שאחרת תיקח אותו לכל מקום אליו היא הולכת. ככלל, רצוי למצוא את דרך הביניים. לבנות לעצמנו סדר יום שמאפשר לנהל את חיינו וחיי הבית ביחד עם סדר יום שיוצר מצב נינוח עבור הילד".

גילאי אפס עד שלושה חודשים

בשבועות הראשונים התינוק מסתגל בהדרגה לחיים מחוץ לרחם. כבר מהימים הראשונים לחייו התינוק רואה בבירור ותוך הבחנה בפרטים, אלא שעיניו אינן מסוגלות להתמקד על עצם הרחוק מהן בלמעלה מ-30 ס"מ. עצמים רחוקים נראים לו מטושטשים והוא מבחין רק בתנועה או באור כאשר המרחק מעיניו הוא רב.

עד גיל שלושה חודשים מתרחש תהליך שבמהלכו מגלה התינוק את ידיו. ניתן לראותו משחק בידיו כאילו היו צעצוע, מחזיק את ידו האחת בידו השנייה, מנופף בידיו ללא הבחנה ולעתים אף שורט את עצמו. בגיל שלושה חודשים, מגלה התינוק את יכולת השליטה בידיו ומתחיל להיות מודע לתנועותיהן ולבצע בהן פעולות רצוניות. הראשונה מבין הפעולות הללו היא שליחה של ידיו לעבר חפצים אותם הוא רואה.

כיצד מפעילים את התינוק בגיל זה?

מובייל טבעי: "במקום או בנוסף למובייל שקונים בחנות מומלץ פשוט לצאת לטבע", אומרת איריס זינגר, אמא ומנחת סדנאות לתינוקות מבנימינה. "אני נהגתי לצאת עם התינוק שלי לחורשה ולהשכיב אותו מתחת לעצים. השכיבה על האדמה מצוינת לתינוק שמצוי באי-שקט. הוא מקבל מזה את כוח האדמה, ובנוסף מביט למעלה ורואה את הצורות השונות שיוצר האור, את הענפים, העלים זזים ברוח. זה לא עולה כסף ושווה המון". בחורף, כשהימים גשומים, ניתן לאסוף ענפים עם עלים עליהם ולהציג אותם לתינוק. ניתן לתת לו למשש את העלים.

לא רק לקנות

במטבח הביתי ניתן בקלות ליצור בצק בטוח לילדים. המתכון לפניכם

החומרים:

  • 2כוסות קמח
  • 1כוס מלח
  • 2כפות קרם טרטר (לא חובה)
  • 2כוסות מים
  • 1כף שמן
  • צבעי מאכל שונים

אופן ההכנה:

1. מערבבים את כל החומרים בסיר גדול ליצירת עיסה.

2. מחממים את הסיר על להבה נמוכה עד שהעיסה נפרדת מדפנות הסיר בקלות ומתקבל כדור בצק גדול.

3. לאחר שהגוש מתקרר, חותכים למספר חלקים וצובעים כל אחד מהם בצבע מאכל אחר (או מערבבים צבעים שונים).

4. מתינים עד לקירור מוחלט של הבצק, עוטפים היטב בניילון נצמד ושומרים לשעת המשחק הקרובה.

מגע: הרבו במגע גופני עם התינוק. חיבוקים וליטופים יעודדו את התפתחותו המוטורית והרגשית. גם קפיצה משותפת על כדור פיזיותרפיה או ריקודים לצלילי מוזיקה אהובה יגרמו להנאה גדולה אצל שני הצדדים.

עיסוי: ניתן להשתתף בחוג עיסוי תינוקות, ללמוד עיסוי מספרי עיסוי תינוקות או לפעול לפי ההיגיון הבריא ולעסות את גוף התינוק. השמן המומלץ לעיסוי הוא שמן שקדים טבעי. השמן בריא לעור התינוק ואין כל בעיה להשאיר אותו על הגוף.

דיבור: דברו אל התינוק בשעת האוכל, הרחצה והחלפת החיתולים, והסבירו לו כל דבר שאתם עושים. אתם יכולים גם להראות לו ספרי תמונות ולהסביר לו מה רואים בכל תמונה. מומלץ לעשות הפסקות בהן יוכל התינוק "להשיב" לכם במלמול מקורי. עודדו את ניצני התקשורת הללו המתפתחים ביניכם שכן ככל שתדברו איתו יותר כך יבין מהר יותר.

תיבת מרקמים: תינוקות לומדים היטב בדרך חווייתית. חוש המישוש יאפשר הטמעת מושגים כמו חם, קר, חלק, מחוספס, שטוח ועוד. לשם כך כדאי להכין תיבת מרקמים, קופסה שבה נמצאים חפצים קטנים שכל אחד שונה מרעהו במרקמו. ניתן להכניס לקופסה בדים שונים (קורדרוי לעומת קטיפה, סאטן לעומת מגבת), שקית עם חול ים ושקית עם אבנים קטנות, כדורים בעלי טקסטורה מעניינת ועוד. בשלב הראשון תוכלו להעביר את הפריטים השונים על עורו של התינוק ומאוחר יותר יוכל התינוק לאחוז את החפצים בידיים. כדאי גם להציג בפני התינוק פריטים בעלי טמפרטורה שונה כמו כרית ממולאת בקטניות שניתן לחמם במיקרוגל לעומת נשכן שאפשר לקרר.

שירה וריקוד: זינגר מציעה לשלב שני אלמנטים אלו מן הרגע הראשון. "ילד מאוד אוהב תנועה עוד מזמן היותו ברחם", היא מסבירה. "למעשה ההתחברות לקצב נוצרת במפגש בין הביצית לזרע, אז מתחילה הפעימה של הלב. ולכן מלכתחילה מומלץ לשאת אותו במנשא ולהוסיף לכך את הניגון האישי של אמא, זמזום שמגיע מתוך הבטן. כדאי לעצום עיניים, להתחיל לנוע ויחד עם זה יגיע הניגון האישי באופן אינטואיטיבי. במהלך היום חוזרים על הניגון וכשהילד מרגיש מצוקה זה מרגיע איתו. לנענוע האישי הזה אני ממליצה להוסיף בשלב מוקדם מאוד גם יצירות מוזיקליות, כמובן בהתאם לטעמה של האם. בני הבכור, לדוגמה, התחבר מאוד למוזיקה סופית, של הדרווישים, בה יש הרבה מעגליות, ואילו הבן השני אהב מאוד דווקא את מייקל ג'קסון".

  • Value your time – omnis iste natus error sit voluptatem
  • Take time off – totam rem aperiam, eaque ipsa
  • Never stop learning – quasi architecto beatae vitae dicta
  • Experience is overvalued – aspernatur aut odit aut fugit
  • Be courageous – iste natus error sit voluptatem

גילאי שלושה עד שישה חודשים

מגיל שלושה חודשים בערך לומדים חלק מהתינוקות להתהפך. בהתחלה הם מתהפכים מהבטן לגב ואחר כך גם מן הגב לבטן. התינוק בועט נמרצות ברגליו או מנופף בזרועותיו. בגיל זה הוא מתחיל להכניס חפצים לפיו, למצוץ או לנשוך אותם, ולבחון כל פריט שמגיע אל בין ידיו.

כיצד מפעילים את התינוק בגיל זה?

משחק ניעור הכלי: ממלאים קופסאות ריקות או בקבוקי פלסטיק קטנטנים בחומרים שונים כמו עדשים, שעועית, אורז, או אבנים קטנות. סוגרים את הקופסאות היטב בסרט הדבקה כך שלא יפתחו. מדגימים בפניו את אפשרות ניעור המשחק החדש ואחר כך נותנים לו להתנסות. המשחק מפתח את יכולת האבחנה השמיעתית של התינוק בין קולות וצלילים שונים.

ספר מאולתר: אפשר להפוך כל קופסה לספר ייחודי. ניתן לגזור מהעיתון תמונות צבעוניות שיכולות לעניין את התינוק (פרצופים, חיות או צעצועים) ולהדביק על קופסה עגולה. כדי לשמר את המשחק החדש כדאי לעטוף את התמונות בנייר דבק שקוף רחב. אחרי שמדברים על התמונות ושואלים את התינוק לשמן מעודדים אותו לתפוס את המשחק בידיו.

משחקי קוקו: בשלב בו מתפתחת תפישת קביעות האובייקט של התינוק משחק "קוקו", בו מסתירים את הפנים שלכם עם מטפחת או מאחורי כל חפץ אחר, ומגלים אותם ב"קוקו" יוביל בדרך כלל לצחוק גדול. הזאטוט ישמח כמובן לגלות שלא באמת נעלמתם ואתם עדיין קיימים מאחורי המטפחת. בשלבים מאוחרים יותר המשחק ישודרג בהתאם לרמת התפתחות התינוק. תוכלו להסתיר חפץ מתחת למטפחת ולאפשר לפצפון להרים אותה ולגלות את החפץ בעצמו.

גילאי שישה עד תשעה חודשים

בגיל שבעה עד שמונה חודשים מתאמן התינוק בישיבה ומשפר בהדרגה את יציבותו. כל זאת רק כאשר מרימים אותו למצב ישיבה. שרירי הגב שלו אינם חזקים דיים ואינם מאפשרים לו להתרומם לבדו לישיבה ממצב של שכיבה. חלק גדול מהפעוטות מסוגלים להתיישב בכוחות עצמם כבר בגיל תשעה חודשים ולהישאר במצב זה מספר דקות אך שיווי המשקל שלהם עדיין רופף והנפילה ממהרת לבוא.

בשבועות הבאים ממשיכים התינוקות לתרגל את התנוחה עד שהם יכולים לשחק ולהביט סביבם מבלי ליפול. במקביל מתפתחת הזחילה. בתחילה התינוקות זוחלים על הגחון, אחר כך עולים לזחילה על שש ואחר כך גם לעמידה. בחודשים אלו מתחילה להתגבש גם האחיזה העדינה, בין אצבע לאגודל (אחיזת פינצטה). התינוק לומד לתפוס חפצים קטנים בין אגודלו ואצבעו ולא בכל כף ידו.

"אני מאוד ממליצה לאמהות בשלב זה, ובוודאי גם קודם לכן להיפגש יחדיו, עם הקטנים", אומרת זינגר. "בשלב זה פעוטות רבים נהנים מאינטראקציה עם ילדים אחרים בני גילם, לומדים כיצד לתקשר עם אחרים וכיצד לחלוק את השייך להם. הם מתכוננים למעבר הצפוי לגן בשעה שהאמהות נהנות מהחברותא, מהשיחות המועילות".

כיצד מפעילים את התינוק בגיל זה?

משחק השחלה: מחוררים מכסה של קופסת תחליף חלב או כל קופסה אחרת ולתוכה משחילים מגוון של דברים: פקקים, חרוזים גדולים, קיסמים או גפרורים (לילדים גדולים יותר) ואפילו פסטה. במקביל ניתן להשחיל חרוזים בעלי חור גדול על חוט קשיח, מקל עץ דק או מנקי מקטרות.

משחק הטלפון: מושיבים את התינוק על הברכיים כשביד מחזיקים שפופרת טלפון אמיתי או צעצוע ומנהלים שיחה דמיונית, ברמת הבנתו של הילד. לדוגמה: "שלום, זו אמא" או "הלו, מדבר … (שם הילד)". התינוק רוכש כך מיומנויות לשוניות ומפתח הבנה לגבי אופן הביצוע של פעולות בסיסיות כמו שיחת טלפון.

קריאת סיפור: חשוב להקריא לתינוק סיפורים מוקדם ככל האפשר, ממש מגיל הלידה. אומנם בגיל זה הוא אינו מבין עדיין את המילים והעלילה אך הוא נהנה מהאינטונציה המשתנה, מן התמונות הצבעוניות, מתשומת הלב ומההקשבה לקולכם. בהדרגה לומד הפעוט להבין את הקשר בין התמונה למלל וקולט מילים מסוימות החוזרות בטקסט, גם אם אינו מבין את הסיפור כולו. לתינוק בגיל זה מתאימים במיוחד סיפורים מוכרים, אחד או שניים כדי שלא יתבלבל מהמבחר, ורצוי בחרוזים, כאלו שניתן לחזור ולהקריא שוב ושוב.

ג'ימבורי ביתי מנייר: לוקחים ארגז גדול וממלאים בסוגי נייר שונים כמו צלופן, נייר קרפ וקרטון. מחלק מהניירות ניתן ליצור כדורים. מניחים את הקטנטן בפנים ומאפשרים לו להשתכשך ב"בריכה" שנוצרה. מעבר להנאה שבפעילות עצמה, המגע בסוגי הנייר השונים ילמד את התינוק על ההבדל ביניהם.

בלון אורז: לוקחים בלון גדול מגומי עבה, מכניסים לתוכו חופן אורז ומנפחים. הוויברציות בידי התינוק והרעש המיוחד יעלו חיוך על פניו.

חדשות ומאמרים אחרונים

קטגוריות

Logo

נטע ברכל
יעוץ וליווי חינוכי לגיל הרך
0542100905