חדשות ומאמרים2019-12-09T08:10:21+00:00

״תבקש סליחה״! – האם נכון להתעקש?

By |אוקטובר 3rd, 2019|Categories: אני בתקשורת, וידאו|

״תבקש סליחה״! – האם נכון להתעקש? רגע לפני יום כיפור, בימים של תשובות וסליחות, התעכבנו מעט על משמעות הסליחה. כאשר הפצפונים שלנו עושים מעשה שגוי, פוגעים בחבר / בנו, האם נכון להתעקש איתם על בקשת סליחה? למה עדיף למצא אלטרנטיבות אחרות? מוזמנים להאזין, תכניתו של יצחק פרי, ברדיו קסם. [...]

״בחירות״

By |ספטמבר 19th, 2019|Categories: אני בתקשורת, וידאו|

״בחירות״ בצל הבחירות לראשות הממשלה, שהציפו אותנו מכל עבר בתקופה זו, החלטתי להקדיש את הפינה לנושא מיומנות הבחירה בגילאים הצעירים. כיצד אנחנו – כמבוגרים בחייהם יכולים לעזור להם לפתח את המיומנות החשובה הזו? מתי תפקידינו לבחור עבורם? ומהי החשיבות של לקיחת האחריות הזו עלינו? מוזמנים להאזין לפינה בתכניתו של [...]

איך לדובב את הקטנטנים לספר איך היה בגן

By |ספטמבר 12th, 2019|Categories: אני בתקשורת, וידאו|

איך לדובב את הקטנטנים לספר איך היה בגן אילו היינו יכולים להיות זבוב על הקיר, ולצפות בפצפונים שלנו בגן..... חלום, לא? רובינו, שואלים אותם איך היה בגן, והתשובה הסטנדרטית שאנחנו מקבלים היא בדרך כלל ״טוב״, או ״כיף״. אולם כיצד נפתח בהם את המיומנות וההרגל לספר יותר בבית על החוויות [...]

תחילת שנת הלימודים הסתגלות למסגרת החינוכית

By |אוגוסט 29th, 2019|Categories: אני בתקשורת, וידאו|

תחילת שנת הלימודים הסתגלות למסגרת החינוכית לקראת פתיחת שנת הלימודים, הקדשנו את הפינה בתכניתו של יצחק פרי, ברדיו קסם, לטיפים שיעזרו לכם, להקל על הפצפונים בהסתגלות למסגרת החינוכית החדשה. חשוב לזכור, כשאנו מדברים על הסתגלות לגן, שמדובר בתהליך החל גם על ההורים וגם על הילדים. בתקופה שבה האמון מול [...]

מניעת טביעות

By |יוני 20th, 2019|Categories: אני בתקשורת, רדיו|

מניעת טביעות הקיץ הגיע, ואתו – ההנאה שלנו מהשתכשכות במקורות מים מרעננים. המים – סם החיים. הם המאפשרים את החיים על פני כדה״א, יכולים להוות מלכודת מוות עבור הפצפונים שלא יודעים כיצד להתנהג בסביבה הנוזלית הזו. פינה חשובה במיוחד, מוזמנים להאזין, ואם יש עוד שאלות – אני כאן כדי [...]

גילויי מיניות בגיל הרך

By |יוני 18th, 2019|Categories: אני בתקשורת, רדיו|

גילויי מיניות בגיל הרך ילדינו מגלים את גופיו ואת תפקודיו השונים מגיל מאוד צעיר, ולעיתים, אנחנו מוצאים את עצמינו אובדי עצות לגבי הדרך הנכונה להתנהל מול אמירות והתנהגויות שלהם, שהם בעלי אופי מיני. אם זה כלפי עצמם, ואם, כלפי חברים. חוסר האונים שלנו, מעביר מסר מאוד מבלבל לילדים, ולכן, [...]

״זה לא נעים לי״…..

By |יוני 13th, 2019|Categories: אני בתקשורת, רדיו|

״זה לא נעים לי״..... מכירים את האמירה הזו? בשנים האחרונות אני שומעת הרבה הורים סביבי, וגם אנשי חינוך משמשים בו בהזדמנויות שונות, שהמכנה המשותף שלהם אחד – הם מנסים להסביר לפעוט, שההתנהגות שלו איננה מקובלת, ולכן הם מצפים ממנו, להפסיקה. מה הבעיה בעצם עם האמירה הזו? תוכלו לשמוע את [...]

כל מה שאני יודעת על התנהגות בכביש, התחלתי ללמוד כבר בגן הילדים.

By |נובמבר 25th, 2018|Categories: Uncategorized|

נשמע הזוי? אולי. אבל איפה מתחילים לדבר עם הילדים בפעם הראשונה על ההבדל בין המרחב הציבורי למרחב הפרטי? מתי הם מתחילים לפגוש במצב שלא כל מה שמותר במרחב הפרטי שלהם, בבית, לא יכול להתקיים באותם התנאים כאשר הם במרחב הציבורי (בגן). מתי הם פוגשים לראשונה בחופש ביטוי של אחרים, [...]

״התנהגויות תוקפניות בגיל הרך״

By |אוגוסט 14th, 2017|Categories: אני בתקשורת, רדיו|

״התנהגויות תוקפניות בגיל הרך״. האם ניתן בכלל לכנות התנהגויות של פעוטות שאין בהן כוונת זדון – התנהגות אלימה? כנראה שלא. יחד עם זאת, בהחלט ניתן למצא גם בגילאים אלה מופעים של התנהגויות תוקפניות. איך יראו התנהגויות כאלה בגיל הרך? מה מאפיין אותם? מדוע הן מתרחשות? מהן ההשפעות הסביבתיות על [...]

שגרה!? – זה בכלל לא רע!!!

By |יולי 28th, 2016|Categories: Uncategorized, אחים, התפתחות, כללי, מסגרות חינוכיות, סמכות וגבולות|

שם רע יצא לה, לשגרה. היא מחברת אותנו לשעמום, לחוסר יצירתיות, לחוסר מעוף, ועוד תחושות שאינן חיוביות. שגרה עבור ילדים צעירים, כמוה כמעקה אחיזה, ובימים אלו, לקראת חופשת הקיץ הארוכה, חשוב שנקדיש לה מעט מחשבה ותכנון, ונאפשר לעצינו ולילדינו, חופשה נעימה ושלווה מעט יותר. מוזמנים לשתף ולהגיב.

הפן החיובי של ה"לא!"

By |יוני 22nd, 2016|Categories: אחים, התפתחות, כללי, לגננות, סמכות וגבולות|

אחת החוויות החוזרות על עצמן בהורות שלנו, ונחוות שוב ושוב כקשות מאוד לביצוע, היא לעמוד מול בקשות הגוזל הקטן שלנו, ולומר לו איתן: "לא!" יחד עם זאת – ללא קיומם – לא מתקיים המרחב הבטוח. לא ניתן להבחין בין פנים וחוץ, כאשר אין הגדרה של מה הפנים, ומה החוץ. אין שום ספק בעניין. אם רוב ההורות שלנו מרוכזת במה שאסור לעשות – יש לנו עוד הרבה מה ללמוד. הורות / חינוך אינה רק איסורים. אבוי לנו אם כך. הדברים הבאים, יעסקו דווקא בצד החיובי של ה"לא!". מהם הדברים הטובים שלומד ילד שחווה "לא!" מהוריו?

יום לימודים ארוך בגיל הרך – האם זה מתאים?

By |פברואר 18th, 2016|Categories: Uncategorized|

צהרונים בגני הילדים, הפכו בשנים האחרונות לעניין מובן מאליו. בעבודתי, יוצא לי להגיע להרבה גנים בשנים האחרונות. גנים פרטיים, וגני עירייה.  בכולם, הפך ברור (כמעט) מאליו, שהילדים נמצאים במסגרות עד השעה 16:00 / 17:00 ככל שעוברות השנים, יותר הורים מחפשים, וצורכים את השירות הזה. כן. אני יודעת – אנחנו [...]

מה זה בעצם אומר? "להכיל את הילד"?

By |פברואר 11th, 2016|Categories: כללי, לגננות, סמכות וגבולות|

משהו עובר עליו כשהילד שלנו כועס, כשהוא מתוסכל, כש"משהו עובר עליו", אנחנו שומעים מכל כיוון מושג, שכבר שנים רבות עושים בו שימוש בתחום החינוכי. צריך "להכיל". להכיל את הכעס שלו, להכיל את התסכול..... מה זה בעצם אומר? להכיל? מהו בעצם אותו המיכל שאנחנו אמורים להוות עבור ילידנו. מיכל = [...]

אף לא רגע קט!

By |מאי 15th, 2015|Categories: Uncategorized|

לי זה לא יקרה "זה קורה במשפחות אחרות" "יש פה כל כך הרבה אנשים ששומרים עליו. מה כבר יכול לקרות" כמה משפטים כאלה נאמרים כל יום? ובכל זאת - אסונות מתרחשים. בשנייה שמצמצנו, ברגע שלא חשבנו עליו. הקיץ מתקרב עונת הרחצה החלה. אנחנו הולכים עם הילדים "לשבור קצת את [...]

ארוחות חג עם ילדים….. איך שורדים את זה?

By |מרץ 30th, 2015|Categories: אני בתקשורת, וידאו|

ארוחות חג עם ילדים..... איך שורדים את זה? כל מי שיש לו ילדים צעירים יודע שלשבת איתם לאכול, בארוחת חג אצל הדודים והדודות, יכולה להיות חוויה מאוד לא פשוטה. למה בעצם? האם אנחנו עושים משהו לא נכון? לא. הם פשוט ילדים. לקראת ראש השנה, הוקדשה הפינה הפעם להתמודדות עם [...]

ליל הסדר – בלאגן על השולחן……

By |מרץ 30th, 2015|Categories: אחים, התפתחות, כללי, סמכות וגבולות|

וד ימים ספורים ממש מגיע הערב הזה. הערב שבו אנחנו מתקבצים סביב שולחן של ערב חג, עם המשפחה הקרובה, והמשפחה הקרובה קצת פחות, ונדרשים להפגין את כל נימוסי השולחן, אותם הנחלנו לילדינו, עד כה. קוראים לזה ,"ליל הסדר". אנחנו מתפללים – שיעבור בסדר......

ענישה וחינוך – הייתכן?

By |ינואר 25th, 2015|Categories: אחים, כללי, לגננות, מסגרות חינוכיות, סמכות וגבולות|

מה קרה לה למילה הזו – "עונש" - שהפכה להיות מוקצה כל כך? קצת על "ענישה" הצעד הראשון הוא בירור מילוני. מהו פירוש המילה. על פי מילון בבילון, העונש הוא : "ז') גמול, קנס, נקמה, דין, גזר דין, הכרעה, פסיקה, משפט, שפטים, צדק". הפירוש שניתן באנציקלופדיה האינטרנטית YNET היא [...]

ובחלום…. ראיתי מפלצת…….

By |דצמבר 31st, 2014|Categories: התפתחות, כללי|

מה עושות האיילות בלילות / לאה גולדברג מָה עוֹשׂוֹת הָאַיָּלוֹת בַּלֵּילוֹת? הֵן עוֹצְמוֹת אֶת עֵינֵיהֶן הַגְּדוֹלוֹת. הֵן שׁוֹלְבוֹת אֶת רַגְלֵיהֶן הַקַּלּוֹת, יְשֵׁנוֹת הָאַיָּלוֹת בַּלֵּילוֹת. מִי שׁוֹמֵר עַל חֲלוֹמָן הַמָּתוֹק? הַיָּרֵחַ הַלָּבָן מֵרָחוֹק. הוּא מַבִּיט אֶל תּוֹךְ הַגַּן בְּבַת צְחוֹק וְאוֹמֵר לַכּוֹס וְתַן: נוֹם וּשְׁתֹק! מַה חוֹלְמוֹת הָאַיָּלוֹת בַּלֵּילוֹת? הֵן [...]

אמא'לה חרם!!!!!

By |דצמבר 17th, 2014|Categories: כללי, לגננות, מסגרות חינוכיות, סמכות וגבולות|

חרם חברתי חרם חברתי הוא מושג מאוד מפחיד, ובצדק! הוא גם מאוד חמור. מי מאתנו, המבוגרים, שחווה חרם כילד, יודע לומר שהזיכרונות הכואבים, יכולים להשאיר בנפש צלקות כואבות ומשמעותיות יותר מאשר כל פגיעה פיסית. אבל החרמות הללו, שאנחנו זוכרים, הם על פי רוב חוויות חברתיות שנזכרות מגילאים גדולים יותר [...]

הגבול והבלבול – חלק 2 – נוצרים השניים מן האחד.

By |אוקטובר 31st, 2014|Categories: אחים, התפתחות, כללי, לגננות, מסגרות חינוכיות, סמכות וגבולות|

נוצרים השניים מן האחד. "עטוף ברחמים". כך תיאר אהוד בנאי את מציאותו של העובר ברחם אמו. צף, הוזה, מרחף, רגוע, נח בתוך אמך. פעלים המזכירים תחושה של נירוונה. של קיום שכולו טוב, חסר דאגות, חסר קשיים. מצב כזה מתאפשר אצל אדם במציאות חיינו – רק כאשר הוא חסר מודעות. [...]

הפרט מול דרישות מערכת החינוך.

By |אוקטובר 21st, 2014|Categories: כללי, לגננות, מסגרות חינוכיות, סמכות וגבולות|

האבחונים על מערכת החינוך (בעקבות כתבה על ריבוי האבחונים ששודרה בערוץ 2 ב 20.10.2014 ) אתמול בערב צפיתי בתכנית על מחדל האבחונים ומערכת החינוך. התכנית עוררה שאלה מהותית לגבי נחיצותם, מהימנותם והשפעתם של האבחונים על מערכת החינוך. על השימוש שעושים בהם העשירונים העליונים, על מקומם בהעמקת הפער בין המעמדות. [...]

נשיכות בגיל הרך

By |אוקטובר 12th, 2014|Categories: אחים, גמילה, התפתחות, לגננות, מסגרות חינוכיות, סמכות וגבולות|

נשיכות בקרב ילדי הגיל הרך נשיכות בקרב ילדי הגיל הרך, ובעיקר עד לקראת גיל שלוש, הן תופעה מוכרת ושכיחה. כהורים, התופעה עלולה להלחיץ ולהפחיד אותנו, אולם, אם נתבונן מעט יותר לעומק, נוכל להבין כי מדובר בתופעה התפתחותית, הנעוצה בגורמים המאפיינים את גילאי הילדים. גורמים תחושתיים: הקשר הראשוני ביותר של [...]

"תבקש סליחה……"

By |אוקטובר 1st, 2014|Categories: אחים, כללי, לגננות, מסגרות חינוכיות, סמכות וגבולות|

מושיט היד – ולוקח ירון ואופק בני הארבע משחקים בגן. ירון מסיע מכונית ירוקה, בהנאה צרופה. אופק אוחז במכונית אדומה, אולם רוצה גם את הירוקה. אופק רואה את שבה חשקה נפשו מוסעת לה לפניו. מושיט היד – ולוקח. ירון – פתאום קולט שנחטפה לו המכונית מן היד. הוא מניף [...]

טילים וטילונים

By |יולי 24th, 2014|Categories: כללי|

איך? תסבירו לי. איך? איך מצאנו בעברית מילים כל כך סמוכות. כל קרובות. ממש אחיות. הן משקפות כל כך נכון את המציאות. בין טיל, ובין טילון. חופשת קיץ. הילדים בחופש. ספק בקייטנה, ספק בבית, בהתאם למקום המגורים, או סתם החלטה ושיקול שלנו. הלחץ המתמשך – מתיש. מעייף. יכולת הספיגה [...]

חינוך לקראת גמילה מעשיית צרכים בחיתולים

By |מאי 13th, 2014|Categories: גמילה, התפתחות, כללי, לגננות, סמכות וגבולות|

גמילה מעשיית צרכים בחיתול, היא גמילה מהרגל אחד מתוך רבים המוכרים לנו (גמילה מיניקה, משימוש בבקבוק, אצל מבוגרים גם: עישון, הרגלי אכילה, סמים, ועוד ועוד.....) אנשי מקצוע רבים מדברים על חשיבותו הגבוהה של תהליך הגמילה של הילד, כחלק אינטגרלי מהתפתחותו וגדילתו. לקראת גמילה, שווה לקרא, ולהבין. לשאול ולהתייעץ, כדי לעבור את התהליך באופן המקדם ביותר עבור הילד שלנו.

הגבול והבלבול – חלק 1

By |מרץ 30th, 2014|Categories: סמכות וגבולות|

לאהבה שלנו אליהם אין גבולות. היא אינסופית! גבול. הפירוש המילוי נתון לקו המפריד בין חלק לחלק, בין אזור לאזור, בין מדינה למדינה. מה הקשר לחינוך? מה הקשר להורות? מדוע כל הרשת, כל המדיה מציפה אותנו ההורים במידע ובתיאוריות על הצבת גבולות לילדינו. מה בדיוק מצפים מאתנו להפריד? למה אנחנו צריכים [...]

להיות משפחה – הפעלות ביתיות של הפצפונים

By |דצמבר 30th, 2013|Categories: אחים, אני בתקשורת, התפתחות, כללי|

מפעילים ומתפעלים "להיות משפחה" מציג מדריך מעשי להפעלות ביתיות של הפצפונים בחורף החורף הגיע וכולנו מסתגרים בבית. זה יכול להיות מסובך ביותר להעביר את שעות אחר הצהריים עם פעוט אחד או שניים כשאין אפשרות לצאת לגן השעשועים או סתם לטיול. זה מסובך הרבה יותר אם את בחופשת לידה או [...]

על גבולות, אהבה ומה שבינהם

By |דצמבר 30th, 2013|Categories: לגננות, סמכות וגבולות|

לפנק, לפנק, לפנק מאת: נטע ברכל, יועצת חינוכית לגיל הרך הורים המפנקים את ילדם, מקשים עליו מאוד להפוך לחבר מועיל בקהילה. בגיל מאוחר מדי של הילד, מגלים זאת ההורים, אך מכיוון שהשתמשו בשיטות חינוך שאינן מתאימות, כעת עליהם להשיג בכוח את מה שיכלו להשיג ללא קושי, אילו הפגינו פחות [...]

על קו הגבול – מתוך נענע 10 נטע ברכל

By |דצמבר 30th, 2013|Categories: אני בתקשורת, כללי, סמכות וגבולות|

למה מציבים לילד גבולות ומתי? למה מציבים לילד גבולות ומתי? והכי חשוב- איך לא נשברים ושומרים עליהם? יש דרכים ויש פתרונות, קודם כל תירגעו ההגדרה המילונית לגבול היא "קו דמיוני המפריד בין מדינות או בין אזורים מדיניים או גיאוגראפיים", כלומר, משהו שמגדיר ותוחם. כאשר מתייחסים להצבת גבולות לילדים, הכוונה [...]

בין גננת להנהלת הגן הפרטי

By |דצמבר 25th, 2013|Categories: התפתחות, כללי, מסגרות חינוכיות|

חשיבות שיתוף הפעולה בגנים פרטיים כאשר הגננת אינה מנהלת הגן מאת: נטע ברכל עבודת סיכום בקורס להתנסות בייעוץ החינוכי בגיל הרך. בהנחיית: נורית זרזיף בית הספר לחינוך, החוג להיבטים התפתחותיים, אוניברסיטת תל-אביב – תשס"ג 1. הקדמה משרד החינוך, והאגף לחינוך הקדם יסודי שבו, מנסים בשנים האחרונות להעלות את הסטטוס המקצועי של הגננת. להגדיר מחדש את תפקידה – כמנהלת מוסד חינוכי. הגדרה מחודשת זו של תפקיד הגננת, נעשה בשני אספקטים עיקריים. מצד אחד, קיים הנסיון להעצים את תפקידה בעיני עצמה. להעלות את הסטטוס שלה בעיני עצמה, לייחס חשיבות גבוהה למקצועיות שלה, לתחום ההתמחות שלה, ומאידך, להעלות את מעמדה של הגננת בפני הציבור הרחב, שלא תמיד יודע להעריך נכונה את רמת המקצועיות הנדרשת מגננת בגן ילדים. הייעוץ החינוכי בגן הילדים "…היועץ החינוכי, שהוא אדם בעל תפיסות מערכתיות, רואה את העשייה החינוכית בגן בקונטקסט של תהליכים מערכתיים ושל גורמים חינוכיים הפועלים בו ומבחין ביחסי הכוחות ביניהם…" (מ. החינוך, פרסומי המשרד באינטרנט, 1) מטרת הייעוץ חינוכי בגיל הרך היא לתת מענה ייחודי לצרכים אישים ולסייע בטיפוח האישי של מחנכות בגיל הרך. מטרותיו של היועץ החינוכי גיל הרך, הן להעצים את אנשי המקצוע להרחיב את עולם התוכן הרגשי שלהן ובכך לקדם את הרווחה הנפשית של […]

די לאלימות

By |דצמבר 25th, 2013|Categories: התפתחות, כללי, לגננות, סמכות וגבולות|

תוקפנות נמצאת בכל מקום שבו יש אינטראקציה רוני להב – תוקפנות בגיל הרך היא עניין טבעי ובלתי נמנע. התפקיד שלנו כהורים הוא להקנות לילד את הכלים להתמודד איתה בהצלחה אין הבדל גנטי בין בנים ובנות בתוקפנות (תמונה: sxc)    לראות את הילד שלנו ממרר בבכי ממכה שקיבל מילד אחר, זה [...]

מתלבטים? עדיין יש לכם שאלות? מלאו פרטים ונדבר.

    שם
    מייל
    נושא
    ההודעה שלך

    .

    Logo

    נטע ברכל
    יעוץ וליווי חינוכי לגיל הרך
    0542100905

    הצטרפו אלי למסע של תובנות לעולם החינוך הרך

    מספר הטלפון שלי וכתובת המייל שלי עומדים כאן לרשותכם, לכל שאלה, הבהרה, והתייעצות, ולחשיבה על מסגרת התייעצות, שתיתפר במיוחד עבורכם.

    054-2100905, רמת-גן

    שלכם באהבה,
    נטע ברכל

    הירשמו לקבלת מידע נוסף

      שם
      מייל
      נושא
      ההודעה שלך

      .

      New Courses

      Contact Info

      1600 Amphitheatre Parkway New York WC1 1BA

      Phone: 1.800.458.556 / 1.800.532.2112

      Fax: 458 761-9562

      Web: ThemeFusion

      פוסטים אחרונים