הרצאות וסדנאות להורים ואנשי חינוך
מגוון הרצאות וסדנאות בנושאים המעסיקים את כולנו כהורים או כאנשי חינוך.
מתאים למפגשי צוותים חינוכיים, לערבי הורים, לוועדי עובדים המעוניינים לדאוג לרווחת העובדים שלהם, חוגי בית פרטיים, ועוד.
סמכות הורית / מורית בעידן הנוכחי
החיים בעידן הנוכחי, מציבים בפנינו ההורים והמחכים אתגרים שהמבוגרים בחיינו, כשאנחנו היינו ילדים צעירים, לא היו צריכים להתמודד איתם. אורח החיים העכשווי, הקדמה, הטכנולוגיה, שעות העבודה הארוכות והלא שגרתיות של ההורים, ועוד מאפיינים רבים של העידן הנוכחי, מעמידים אותו מול התמודדויות שאינן מוכרות לנו.
מפגש בנושא זה, יעמוד על ההבדלים בדפוסי ההורות והחינוך של הדורות הקודמים, לעומת דפוסיי ההורות והחינוך הנדרשים כיום. נעסוק בדילמות שגידול ילדים בעידן זה מניח בפנינו, ונעלה פתרונות, ודרכי התמודדות שיתאימו מחד לערכיי תקופה שבה אנחנו חיים, ומאידך לצורכיהם של הילדים במבוגר סמכותי ומנהיג.
הצבת גבולות
אחד מתפקידיי המשמעותיים בתקופה האחרונה, היה להדריך במסגרת תכנית אילנות בגני ילדים ובבתי ספר. ההדרכה בתכנית התמקדה באימון הצוותים החינוכיים, וההורים בהצבת גבולות יעילה ומכבדת, ובשיקום הסמכות ההורית והמורית.
הנחתי הבסיסית היא שכל הורה, רוצה את הטוב ביותר עבור ילדיו. כולנו רוצים חיים שלווים עם ילדינו, חיים נטולי עימותים איתם (לכולנו יש מספיק מאלו בעולם העבודה שלנו). יחד עם זאת, חשוב שנבין, שהדרך להגיע לחיים שלווים יותר מול הילדים שלנו, חופנת לעיתים בתוכה גם עימותים ורצונות מנוגדים. אנחנו, כהורים / כמחנכים, יודעים שיש מקרים שבהם יש פער בין מה שהילד רוצה, לבין מה שהילד צריך. לא תמיד יש לנו את התשובה הנכונה, וגם שם, עלינו לעשות החלטה, אולם כאשר אנחנו יודעים את התשובה, חשוב שנדע להעביר לילד את המסר שאנחנו בוחרים בטוב עבורו, ואנחנו עושים זאת מתוך אהבה גדולה, גם במקרים שבהם הוא לא מסוגל לראות את זה מנקודת מבטו.
מפגש בנושא זה, יעלה כלים פרקטיים יישומיים להצבת גבולות לילדים צעירים, תוך שיקום או שמירה על תפקידו הסמכותי של ההורה / מורה.
גמילה מעשיית צרכים בטיטולים
מתי הכי נכון להתחיל לגמול מטיטולים? האם הילד שלי בשל? איך יודעים? כדאי להתחיל לקראת הקיץ אולי דווקא בחורף? איך מתחילים? ואם התחלנו – האם מותר לחזור לאחור? להחזיר טיטול?
אלו, ועוד הרבה שאלות דומות מעסיקות הורים רבים לפעוטות.
תהליך הגמילה, או נכון יותר, חינוך לקראת עשיית צרכים בשירותים, הוא בעצם אחת הנקודות הראשונות שבו הפעוט, באופן מוצהר לוקח אחריות על גופו.
התהליך הזה מתחיל, הרבה לפני שמדברים עם הפצפון על גמילה, ובכלל על צרכים.
כשאנחנו היינו צעירים, היו נוהגים להסיר את הטיטול / החיתול בגילאים צעירים הרבה יותר ממה שמקובל היום. איזה גישה נכונה יותר?
שאלה מעניינת.
ננסה לענות עליה ביחד, במפגש שיעסוק בתהליך חינוכי זה. נדבר על חשיבותו של התהליך, על תרומתו להמשך ההתפתחות של הילד. דבר על גישות מקובלות בנושא, אז והיום, ונמפה סימנים מקדימים המרמזים לנו שתהליך זה כבר מתקיים אצל הפצפון הפרטי שלהם.
תקבלו רעיונות לדרכי התייחסות לתהליך זה, שיעזרו ויקדמו את הפעוט לגדול למבוגר אחראי המסוגל לקחת אחריות, בשלב התחלתי זה, על גופו ואח״כ על סביבתו.
נשיכות – גורמים ודרכי התמודדות
נשיכות בין ילדים בגיל הרך, נחשבות להתנהגות צפויה, ומותאמת גיל. בכל שנות עבודתי, לא פגשתי מעולם, איש / אשת חינוך העובדים עם הגילאים הצעירים, שלא נתקלו בתופעה.
עגמת הנפש הנגרמת – גם לצוות החינוכי, גם להורים, וגם לפצפונים היא עצומה, ונשארת זמן ממושך.
אך, האם העובדה כי זוהי תופעה מותאמת גיל, משמעותה, כי אין מה לעשות בעניין? מה זאומר לגבי תפקידינו החינוכי? כהורים? כמורים?
בהרצאה זו, נעמוד על המאפיינים ההתפתחותיים של הגיל הרך, ההופכים את תופעת הנשיכות לשכיחה כל כך, ונגבש דרך מתאימה להתנהלות סביב התופעה, שתאפשר לה להיכחד במהירות האפשרית.
לפרטים נוספים, מוזמנים להשאיר פרטים כאן באתר, ואחזור אליכם במהרה.
התמודדות עם הימים הראשונים בגן / במעון
גן הילדים, או המעון, הוא ברוב המקרים נקודת המפגש הראשונה עם מסגרת נוספת המתקיימת מחוץ לתא המשפחתי. הילד פוגש ילדים נוספים, בתוך המשפחה, אם יש לו אחים, במשפחה המורחב, בגינה הציבורית, ובמרחב ציבורי אחר, אולם זו לו חוויה ראשונה של צורך בהתמודדות עם הסתגלות למסגרת חדשה, בעלת נורמות, חוקים והרגלים משלה, ועליו לעשות זאת תוך שהוא נפרד בפעם הראשונה בחייו מהדמויות המשמעותיות שטיפלו בו עד עכשיו.
הרצאה זו, מיועדת גם להורים וגם לצוות הגן. במפגש זה נעמוד על מאפיינים של שלושת המשתתפים המשמעותיים ביותר לתהליך זה. המשולש
נסרוק את המאפיינים ההתפתחותיים של הפעוטות, בזיקה למשמעות הפרידה שלהם מן המטפל העיקרי עד כה. נעלה את האתגרים ומשמעות הפרידה והעברת האחריות, עבור ההורים. נעמוד על תפקידו של הצוות החינוכי המקבל את הילד בתקופה זו, ובעיקר, בצורך ובבניה של שיתוף פעולה בין הצוות להורים, כדי לאפשר לפעוט את ההסתגלות הקלה ביותר האפשרית, בהתאם למאפייניו.
פסיכולוגיה חיובית ומקומה בחינוך
הפסיכולוגיה החיובית מוכרת בחיינו גם בשם ״מדע האושר״. מדובר בתיאוריות, חדשות באופן יחסי, וכל אדם הנמצא ברשתות החבריות, נחשף לאנשי מקצוע רבים המבטיחים לנו שבעזרתם ״נמצא את האושר״.
מהי בעצם פסיכולוגיה חיובית? מה מקורותיה? אילו הנחות ותפיסות עומדות מאחוריה? האם יש קשר בין פסיכולוגיה חיובית לחוסן רגשי? הכיצד? מה תפקידינו, כאנשי חינוך / הורים, על פי תפיסה זו, וכיצד אנחנו וילדינו יכולים להיתרם ממנה?
הסדנה מלווה בסרטונים ובספרים המדגימים את דרך החשיבה של הפסיכולוגיה החיובית, ונותנת כלים יישומיים להגברת האושר בחיינו, ובחיי ילדינו.
מגוון נושאים נוספים –
לא מצאתם כאן הרצאה העונה לצורכיכם ולקהלכם? מוזמנים לדבר איתי.
אני בונה הרצאות וסדנאות בתחומי החינוך וההורות בהתאמה אישית לקהל היעד ולצרכיו.