שגרה – זה בכלל לא רע!!!
שם רע יצא לה לשגרה. היא מחברת אותנו לשעמום, לחוסר יצירתיות, לחוסר מעוף, ועוד תחושות שאינן חיוביות.
אך מהי בעצם השגרה?
על פי אתר מילוג – המילון העברי החפשי ברשת – שגרה היא פעולה, התנהגות, התרחשות וכד' החוזרות על עצמן בדרך ובזמן קבועים.
שגרה נמצאה במחקרים רבים, כמפחיתה תאונות, כמונעת טעויות, ואף כמקטינה חרדות.
כאשר אנחנו מדברים על ילדים צעירים, עניין השגרה עולה בתדירות אפילו גבוהה יותר – שגרת שינה, כמקדמת הירדמות עצמאית, שגרת הליכה לשירותים בתקופות גמילה מחיתולים, ועוד.
שגרה שניתן לשבור אותה
יכול להיות שעבורנו, המבוגרים, השגרה יכולה לאורך זמן להוציא מהדעת, ואז מתחשק לנו לשבור את השגרה, ולעשות משהו אחר לזמן מה. אולם חשוב להדגיש כאן – כי כדי שתתרחש שבירה של השגרה – צריכה להיות שם שגרה שניתן לשבור אותה. בכדי שיוכל להתקיים – יוצא מן הכלל, חייב להתקיים לפניו – כלל.
הקוגניציה האנושית בנויה כך שכשמידע נכנס לראש, הוא מאורגן בתבניות. מכיוון שלילדים צעירים, אין להם עדיין תפיסה מאורגנת של זמן, ההפנמה שלהם של תהליכים המתרחשים סביבם, נעשית על ידי תבניות כאלה – של אירועים.
לומר לילד בן שנתיים שאימא הולכת, ותחזור עוד חמש שעות, זה הרבה פחות משמעותי עבורו, מאשר לומר לו, שאימא הולכת, והיא תחזור אחרי שנהיה בגינה ונאכל ארוחת צהרים.
שגרה עבור ילדים צעירים, כמוה כמעקה אחיזה! מעקה המאפשר אחיזה במציאות. מעקה המאפשר בנייה של תבניות חשיבה, היוצרות סדר בעולם המקיף אותם. סדר שאלמלא הוא – העולם עלול להיתפס ככאוטי ומאיים.
לקראת חופשת הקיץ
אנחנו נמצאים לפני חופשה ארוכה ממוסדות החינוך. ארוכה מדי, בעיניי רבים מאתנו. צריך לשנות את זה? מאוד יכול להיות, אולם עד אז, אני ממליצה להורים, לעצור רגע לחשיבה. לתכנון השעות הרבות שבן עתידים הילדים לבלות ללא "סדר יום". ללא שגרה. לבנות שגרה יומיומית שתתאים לכם. שתהיה בה חזרתיות, ותאפשר לילדים להמשיך לתפקד ביעילות, ולהפיק את המקסימום מהחופשה.
גם אם מבלים אצל סבתא אחרת בכל יום – זה מתרחש כל יום לאורך שעות שחוזרות על עצמן. כשהבוקר פחות שגרתי – אולי בונים את אחה"צ כמשהו חזרתי יותר. או שעות שינה מסודרות. שלא הופכות לגמרי את היום והלילה. שעות מוגדרות לטלוויזיה / מסכים, או שעות מוגדרות ל"אין מסכים". שעות מוגדרות לעבודה על פעילויות דידקטיות (שיעורים שקבלו לחופשה / חוברות עבודה, משהו אחר שתבחרו להעשיר בו את הידע בתקופת הקיץ)
קמים בשעה קבועה, הולכים לישון בשעה קבועה, אוכלים ארוחות בשעות קבועות.
כל אלו – עוגנים עבור הילדים. הם חשובים ומחזקים את תחושת הביטחון האישי שלהם במציאות.
אז כן. יכולים להתרחש מקרים שזה לא מסתדר. מקרים שבהם יש שינויים, שהשגרה נשברת, שמתרחשים אירועים ה"יוצאים מן הכלל". הם יוכלו להיות מוגדרים ככאלה, אך ורק כתנאי לקיומו של הכלל.
אם הייתי מנסה לכמת את הדברים, הייתי אומרת שאם בין 70 – 80 אחוזים מן ההתרחשויות מהוות שגרה, אנחנו נמצאים במצב של שגרה טובה דיה.
כן חשוב לציין, כי ככל שהילדים צעירים יותר, שתפיסת הזמן שלהם פחות מגובשת ומאורגנת, הצורך שלהם בשגרה, בעוגנים קבועים שניתן לסמוך עליהם, לסמוך על המציאות שהם מתקיימים בה – גבוה עוד יותר.
מסר חשוב הוא לילדים: חופשת הקיץ, היא חופשה מהלימודים. מבית הספר. היא איננה(!) חופשה מהחיים עצמם.
מאחלת לכולנו חופשת קיץ מעשירה ומהנה
מוזמנים,בשמחה, להגיב, בדף הפייסבוק, או לפנות מכאן
נטע.